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«Still alive», landscapes and others fleshinesses
Maybe it’s no coincidence that in Barcelona -the city of Antoni Gaudí, where Salvador Dalí prophesied that «the future of architecture will be soft and furry»- where began the real application of genetics to architecture in the year 2000, with the creation of the world’s first (real) genetic architecture laboratory, and at the same time, the first digital production workshop was built at a Spanish school of architecture, the ESARQ (UIC). Is in this context that as result from research, the new, strange and surprising images that are joined in this collection, have been created: a selection of «altered» photographs about nature’s structures on its most genetic, primitive and original level. Such research, due to work with genetic techniques, due to the fact of having as main objective the application of genetic to architecture, is focused on the layer where the cellular masses emerge and organize themselves as the first structural step. For this reason is used the electrom microscope, that allow us to see a perspective of thousands of magnifications. This fact opens a dimension still little known of reality, which depending on the reading and interpretation made of the images takes to a fascinating surreality: a vision that creates a more propitious setting for approaching the digital organicism, for justifying it, and even for redeeming it if somebody wanted to stigmatize the expressiveness and plasticity in architecture. Is then when the works shown here spread an enigmatic evocative power, thanks to what is the real domain of the architect, a true specialisation, to work with a scale.
«Naturalezas vivas», paisajes y otras carnosidades
Quizás no sea una coincidencia que en Barcelona -misma ciudad de Antoni Gaudí, donde Salvador Dalí profetizó que «el futuro de la arquitectura será blando y peludo»- se haya comenzado el año 2000 la aplicación real de la genética a la arquitectura, con la creación del primer laboratorio de arquitectura genética del mundo y del primer taller de producción digital en una escuela española de arquitectura, la ESARQ (UIC). Es en este marco en que, fruto de la investigación, se han podido crear las imágenes inéditas, extrañas y sorprendentes que se reúnen en esta colección: una selección de fotografías «alteradas» sobre estructuras naturales en su nivel más genesíaco y primigenio. Tal investigación, por trabajar con técnicas genéticas, por tener como objetivo principal la aplicación de la genética a la arquitectura, se concentra en el estrato en el cual las masas celulares emergen y se auto-organizan como primer escalón estructural. Para ello se utiliza el microscopio electrónico, que permite bajar hasta una perspectiva de miles de aumentos. Esto abre una dimensión aún poco conocida de la realidad, que según la lectura e interpretación que se haga de las imágenes lleva a una fascinante surrealidad. Visión que crea un entorno más propicio para aproximarse al organicismo digital, para justificarlo, y hasta para redimirlo si se quisiera estigmatizar la expresividad y la plasticidad en la arquitectura. Es entonces cuando las obras aquí mostradas despliegan un enigmático poder evocador, merced a lo que es auténtica competencia del arquitecto, una verdadera especialización, el trabajo con la escala.